ZorgRobot Rose op bezoek in Lindenhof

Geplaatst op: 13 Juli 2020

Zorgrobot Rose is geen onbekende van Pieter van Foreest. Ze is al meerdere keren op bezoek geweest om kennis te maken. Rose is een servicerobot die ouderen en mensen met een beperking ondersteunt in hun dagelijkse leven. Ze is inmiddels zover ontwikkeld dat ze getest wordt in de praktijk. Kan Rose van toegevoegde waarde zijn op de huidige zorgverlening en de cliënt ondersteunen bij dagelijkse handelingen? In 2018 werkten cliënten en medewerkers van De Bieslandhof al mee aan dit onderzoek en afgelopen maand droegen ook cliënten van Lindenhof hun steentje bij .

Rose krijgt een stem
HIT, de ontwikkelaar van Rose, is nog volop bezig om Rose verder te ontwikkelen. Een van de punten waaraan gewerkt wordt is de kwaliteit van de communicatie tussen de robot en cliënt. Cliënten van Lindenhof hielpen met name op dit punt. Eind mei namen bewoners deel aan een presentatie over wat Rose te bieden heeft en welke stemmen ze kan opzetten. D.m.v. vragenlijsten werd de meest geschikte basisstem voor Rose bepaald. Twee weken later kwam Rose wederom op bezoek om een emotie op de basisstem te kiezen. De gekozen basisstem en de bijbehorende emotie gaan de mensen van HIT verder uitwerken en testen om een eventuele volgende keer in Lindenhof te presenteren en verder aan te passen. De cliënten van Lindenhof hebben een leuke ochtend en middag beleefd en HIT hebben we door onze deelname op weg kunnen helpen met hun onderzoek, waarvoor ze hun dank uitspraken: “Namens het HIT danken wij de Lindenhof voor hun tijd en inzet om dit onderzoek mogelijk te maken. Wij hebben de indruk dat de bewoners het leuk vonden en daar ging het uiteindelijk om.”