Inzet en testbeleid medewerkers

Heeft een medewerker symptomen van het coronavirus (hoesten en/of neusverkouden en/of koorts)? Dan dient de medewerker direct contact op te nemen met zijn of haar leidinggevende. Aan de hand van de algemene landelijke uitgangspunten (richtlijnen RIVM) wordt een medewerker direct doorverwezen voor een test bij het GGD. Testen gebeurt op een hiervoor speciaal ingerichte locatie en op afspraak en aan de hand van onderstaande richtlijnen. 

Richtlijnen/uitgangspunten voor inzet en testbeleid medewerkers in de zorg 
Uitgangspunten algemeen inzetten en testen zorgmedewerkers.
Deze algemene uitgangspunten zijn voor verschillende sectoren vertaald naar sectorspecifieke richtlijnen (klik erop om naar de website van RIVM te gaan): 

 

Testbeleid cliënten

In verpleeghuizen:
Heeft een cliënten symptomen / klachten passend bij het coronavirus (hoesten en/of neusverkouden en/of koorts)? Dan wordt er direct een test afgenomen door de verantwoordelijke specialist ouderengeneeskude. De eerste contactpersoon wordt direct op de hoogte gebracht en op de hoogte gehouden van de uitslag en ook daarna. 

In verzorgingshuizen: 
Heeft een cliënt in het verzorgingshuis symptomen / klachten passend bij het coronavirus (hoesten en/of neusverkouden en/of koorts)? Dan wordt de huisarts direct gewaarschuwd. In verzorgingshuizen is de huisarts namelijk medisch verantwoordelijk. De huisarts wordt dringend verzocht om een test af te nemen. Ook hierbij informeren wij de eerste contactpersoon direct. De uitslag zal in dit geval meestal via de huisarts worden gedeeld. Uiteraard houden wij contact met de eerste contactpersoon. 

Thuiswonende cliënten
Voor thuiswonende cliënten is de huisarts verantwoordelijk. Het aanvragen van een test gaat via de reguliere route via de huisarts.