“Ik ben zo blij met de meiden van de thuiszorg”

Medewerker en cliënten aan het woord: Echtpaar van den Berg, cliënten en Anja de Liefde, verpleegkundige

Ik ben zo blij met de meiden van de thuiszorg

‘Waar blijft het orkest en de filmploeg?’ Lachend opent Harrie van den Berg de voordeur: ‘Je moet gek doen, dan blijf je normaal’.

Harrie en zijn vrouw Ank van den Berg willen graag vertellen over hun ervaring met de thuiszorg. ‘We ontvangen nu al zo’n 10 jaar huishoudelijke hulp en sinds 6 jaar ook thuiszorg. Dat is begonnen door mijn verslechterende gezondheid’, vertelt Ank. ‘Ik heb COPD en fybromyalgie, dan zijn de dagelijkse taken steeds moeilijker vol te houden. Ik ben zo blij met de meiden van de thuiszorg. Ze helpen ons met de dagelijkse dingen, zoals aankleden en douchen maar ook als ik ergens over in zit. Dan kan ik altijd bij ze terecht, we zoeken samen naar een oplossing en indien nodig nemen zij contact op met de huisarts’, vertelt Ank. Harrie vult haar aan: ‘Die meiden kunnen alles haarfijn uitleggen aan de dokter.’ 

Verpleegkundige Anja de Liefde: ‘Ons team heeft 1 route in Honselersdijk. Ik werk altijd op deze route en ben contactverzorgende van onder andere echtpaar Van den Berg. Het is een mooi voorbeeld van de toegevoegde waarde van thuiszorg. Naast de dagelijkse zorg ondersteunen we hier ook in medicijngebruik, wondverzorging en zijn we een schakel tussen het echtpaar en de huisarts.’ ‘Ik zal trouwens eens kijken wie er morgen komt’, zegt Ank terwijl ze op de Caren zorgt app kijkt. ‘Ja, Anja is er morgen, ze zou zo mijn dochter kunnen zijn. Het voelt allemaal zo vertrouwd.’ Anja: ‘Bedankt voor de complimenten, wij vinden het ook erg leuk om bij echtpaar Van den Berg onze zorg te mogen verlenen. Ze zijn ook zo heerlijk bij de tijd met de smartphones en tablets. Ik wist niet dat u ook Caren zorgt gebruikt’, zegt Anja tegen Ank. ‘Ja natuurlijk heb ik die app, ik heb ook Facebook, Instagram en Twitter. Zo kan ik mooi bijhouden wat mijn kinderen en kleinkinderen allemaal doen,’ vertelt Ank terwijl ze het Instagram account van haar kleinzoon laat zien. 

Een route volgens planning laten verlopen is uitdagend’, vertelt Anja. ‘Als er iets is gebeurt waardoor je meer tijd nodig hebt, bijvoorbeeld als er een alarmmelding binnenkomt, loop je het risico om uit te lopen in de planning. Het is altijd fijn als er cliënten zijn, zoals echtpaar Van den Berg, bij wie het niet uitmaakt hoe laat je komt.’ Harrie: ‘Wij zijn altijd thuis, wat maakt het dan uit of ze er om 10.00 uur of 11.00 uur zijn.’ ‘Als het maar geen 7 uur in de ochtend is,’ lacht Ank. Anja vertelt verder: ‘Dat geeft meer ruimte om te zorgen dat we op tijd zijn bij de cliënten die bijvoorbeeld afspraken hebben. Je probeert zo veel mogelijk aan ieders wensen te voldoen.’ Harrie: ‘Wij vinden het vooral belangrijk dat het goed voelt met de meiden van de thuiszorg en dat we kunnen lachten met elkaar. Ik bood een keer een stukje appeltaart aan en toen zei ze: ‘‘Nee bedankt ik ben aan de lijn’’. Aan de lijn? Wij hebben gewoon een wasdroger!’ lacht Harrie. Anja: 'De liefde tussen echtpaar Van den Berg is ook na 60 jaar samen nog steeds zichtbaar.' Harrie: ‘We houden veel van elkaar, ik zou mijn leven voor haar geven’ waarna hij Ank een stevige knuffel geeft. Ank: ‘We zijn zeker nog erg gek op elkaar. Maar als je de hele dag samen thuis bent is het niet altijd rozengeur en maneschijn hoor. Soms kibbelen we even lekker en daarna is het weer goed. We hebben ook allebei onze eigen hobby’s, zo blijft het leuk.’

Anja: ‘Wanneer je start bij een nieuwe cliënt is het altijd goed om tijd te nemen elkaar te leren kennen. Dat maakt mijn werk ook zo leuk, je leert iemand op heel persoonlijk vlak kennen en deelt veel met elkaar. Dat vertrouwen bouw je samen op. Zo leek het verstandig om Ank en Harrie te stimuleren meer buitenshuis te ondernemen maar daar zijn we snel van terug gekomen. Ze vinden het heerlijk om de hele dag thuis te zijn.’ Harrie: ‘We vinden het fijn als er met ons mee gedacht wordt maar wij zijn inderdaad heel graag thuis. Ik hoef niet meer weg.’ Anja: ‘Het aftasten en ontdekken wat de cliënt fijn vindt maakt dat je de zorg goed kunt afstemmen en we echt zorg op maat kunnen leveren’.