“Het is prettig om informatie te delen en de taken te plannen op tijden dat het mij uitkomt”

Mantelzorger en medewerker aan het woord: Ria Droppert, mantelzorger en Danielle van den Bosch, Verzorgende IG Weidevogelhof

Met elkaar verbonden zijn door Caren Zorgt

Als je naaste zorg ontvangt is het fijn als je als familie of mantelzorger inzicht krijgt hoe het met hem of haar gaat. Caren Zorgt kan daaraan bijdragen en zorgt ervoor dat we in verbinding met elkaar staan of iemand nu op één van onze locaties woont of thuis de zorg ontvangt.

Mevrouw Droppert woont sinds 2 jaar in Weidevogelhof, gebouw Wulp. Haar schoondochter Ria (tevens eerste contactpersoon) komt haar regelmatig opzoeken. Ze vindt het zorgen voor haar schoonmoeder vanzelfsprekend. Als mantelzorger combineert ze de taken en verzorging met haar gezinsleven en baan. Een hulpmiddel als Caren Zorgt is voor haar ideaal. Ook al is ze niet in de buurt, ze kan toch het welzijn en gezondheid van haar schoonmoeder volgen.

Ria: ‘Sinds een jaar maak ik gebruik van Caren Zorgt. Het is prettig om informatie te delen en de taken te plannen op tijden dat het mij uitkomt. Terwijl ik ontbijt, kijk ik meteen even in Caren Zorgt om te lezen hoe ze de nacht is doorgekomen, dat is een prettig gevoel.'

Ook Danielle van den Bosch, Verzorgende IG bij Weidevogelhof, vindt Caren Zorgt van toegevoegde waarde. ‘Over het algemeen hebben de bewoner en de eerste contactpersoon toegang tot Caren Zorgt. Ze kunnen eenvoudig meelezen en meedenken. Deze manier van samenwerken komt ten goede van de zorg en daar doen we het tenslotte voor.'

Ria: ‘Het kalenderoverzicht vind ik erg handig. Hierin staat onder andere wat de aandachtspunten voor mijn schoonmoeder zijn. In het dossier kan ik teruglezen aan welke activiteiten ze heeft meegedaan, bijvoorbeeld als ze heeft meegeholpen met koken’, voegt Ria toe. ‘Ook kan ik afspraken inplannen. Ik maak voor mijn schoonmoeder regelmatig een afspraak met de kapper. Deze zet ik dan in de agenda met de tijd dat de kapper op de afdeling komt. Zo zijn de verzorgenden ervan op de hoogte en kunnen ze hier rekening mee houden.’

Daniëlle: ‘Soms zijn er vragen over een rapportage en wordt er een berichtje in Caren Zorgt achter gelaten. Als er aandachts-/verbeterpunten zijn, bespreken we dat altijd persoonlijk. We maken dat ook kenbaar aan de naasten. Daarnaast is er drie keer per jaar een familieoverleg waarbij de contactverzorgende en de eerste contactpersoon de zorg voor de naaste bespreken en samen kijken of het zorgplan eventueel aangepast moet worden.’

Ria kan als eerste contactpersoon meerdere familieleden, vrienden of buren toegang geven tot Caren Zorgt. Ze kan zelf bepalen wie wat mag zien. Zo kan je bijvoorbeeld instellen dat vrienden wel afspraken mogen zien, maar dat bijvoorbeeld alleen de familie toegang heeft tot de medische informatie. Ria heeft daar echter bewust niet voor gekozen. ‘Het is mooi dat het kan, alleen heb je met meerdere mensen ook meer meningen. Dat kan leiden tot misverstanden, maar dat is natuurlijk heel persoonlijk. Ik vind het zelf fijner als ik alleen inzage via Caren Zorgt hebt, dat lijkt mij voor de medewerkers ook handiger.’

‘Het contact verloopt natuurlijk niet alleen maar via Caren Zorgt. Ik zie Daniëlle en haar collega’s regelmatig als ik bij schoonmoeder ben en vaak hebben we even een praatje over hoe het gaat. Soms is dat niet het geval en dan is het fijn als ik thuis nog eens in Caren Zorgt kan kijken’, voegt Ria toe.