“Als de bezoekers aan het einde van de dag zeggen ‘Ik heb een gezellige dag gehad’ geeft dat je een goed gevoel.”

Annousjka Tool - Huishoudelijk Medewerker Extramuraal

Een mooie samenwerking tussen huishouding en ontmoetingscentrum: mini-stages. Dé manier om er even aan te proeven. 

Om echt te kunnen ervaren of de functie gastvrouw bij je past zijn er onlangs enkele medewerkers van Hulp bij het Huishouden geweest die een korte stage van één week hebben gelopen op één van de huiskamers van Ontmoetingscentrum Vermeertoren. Vanwege de coronarichtlijnen moest het aantal huiskamers worden uitgebreid, een uitgelezen kans voor de medewerkers van Hulp bij het Huishouden om ervaring op te kunnen doen. Alle collega’s hebben na afronding van hun mini-stage een mooie oorkonde ontvangen.

Annouskja is één van de medewerkers die de mini-stage heeft volbracht. Zij heeft een verslag gemaakt van één dag uit haar stage.
“Begin september heb ik enkele dagen stage mogen lopen als gastvrouw in Ontmoetingscentrum Vermeertoren in Delft. Dit is een ontmoetingscentrum (OC) waar ouderen elkaar ontmoeten en samen de dag doorbrengen onder begeleiding van een gastvrouw. Als gastvrouw zorg je voor de koffie en thee, warme maaltijden, activiteiten en de structuur tijdens de dag.

In het OC zijn verschillende huiskamers. Iedere huiskamer heeft zijn eigen bezoekers. Ik heb bij drie huiskamers geholpen, onder begeleiding van een ervaren medewerker.

  • De huiskamer Rembrandt, voor bezoekers die een lichte mate van dementie hebben.
  • De huiskamer Jan Steen, voor bezoekers die een grotere mate van dementie hebben.
  • De huiskamer Frans Hals, voor bezoekers die om andere redenen dan dementie naar de Vermeertoren komen.

Om een goed beeld te schetsen van het werk dat gedaan wordt bij een OC zal ik één dag beschrijven.

Het starten van de dag
Om 9.00 uur komen alle collega's bij elkaar voor een kort overleg. Er wordt o.a. gesproken over de dagindeling, wie op welke huiskamer werkt en welke activiteiten er die dag plaatsvinden. Zo is iedereen aan het begin van de dag op de hoogte. Vervolgens worden de huiskamers voorbereid op de bezoekers. Dit betekent dat er koffie en thee wordt gezet, de vaatwasser wordt uitgeladen, de activiteiten worden voorbereid. Dan komen de eerste bezoekers. Na een warme begroeting gaan ze aan tafel zitten waarna de gastvrouw een kopje koffie of thee inschenkt.

Het geheugenspel: zorgt voor training maar ook spontane anekdotes
Als alle bezoekers van de huiskamer aanwezig zijn, nemen we gezamenlijk de belangrijkste en meest opvallende nieuwsfeiten door. Vervolgens zijn wij gestart met het geheugenspel. Door middel van vragen worden de bezoekers uitgedaagd om antwoord te geven. De vragen kunnen bijvoorbeeld gaan over muziek, gezegdes, betekenis van bepaalde woorden, bekende acteurs of televisieprogramma's van vroeger. Dit alles om het geheugen te trainen. Maar vaak, en dat vind ik zo leuk, leiden deze vragen ook tot het ontstaan van spontane gesprekken tussen de bezoekers.

Genieten van de warme maaltijd
Inmiddels is het tijd om de warme maaltijd voor te bereiden. Normaal gesproken helpen de bezoekers mee met het dekken van de tafel. In verband met de geldende corona-maatregelen dekt de gastvrouw de tafel, schept het eten op en zorgt voor iets te drinken. De bezoekers genieten van de warme maaltijd en natuurlijk volgt er een toetje. 

Gastvrouw zijn betekent ook het wel en wee van de bezoekers observeren
Na het middagmaal is er een uurtje rust. Sommige bezoekers gaan even heerlijke zitten of doen een middagdutje in een luxe leunstoel. Sommigen lezen een krant of tijdschrift. De gastvrouw zorgt ervoor dat de tafel wordt leeggeruimd en de vaat in de vaatwasser gaat. Tijdens deze pauze kan de gastvrouw zich ook met andere zaken bezighouden. Want ze houdt zich niet alleen met de bezoekers bezig zolang zij op het centrum zijn. Ze houdt ook de persoonlijke situatie van de bezoekers in de gaten. Ze probeert zich op de hoogte te stellen van de thuissituatie van de bezoekers. Dit door gesprekken met de bezoeker zelf, maar ook door contact met de mantelzorger. Zo kan er bijvoorbeeld gekeken worden of een bezoeker eventueel baat heeft bij een extra dag op het ontmoetingscentrum.

Tijd voor de middagactiviteit
Rond 14.00 uur zorgt de gastvrouw wederom voor koffie en thee. Natuurlijk met iets lekkers erbij. Dan begint de middagactiviteit. Deze keer heeft de activiteit te maken met muziek van toen. De bezoekers kijken en luisteren naar het optreden van zangers en zangeressen van vroeger. Het is dan de bedoeling dat ze de naam van de artiest noemen die het betreffende lied heeft gezongen. Muziek van toen zorgt voor herkenning en meezingen bij de bezoekers. Dat is gezellig. Vooral het spontane meezingen met de liedjes.

Dagafsluiting
Na nog een glaasje sap gedronken te hebben, gaan de bezoekers aan het einde van de middag weer naar huis. Sommigen gaan lopend naar huis en anderen worden opgehaald door familie of een taxibusje. De gastvrouw ruimt op, neemt de tafels af met een doekje, leegt de vuilniszak, maakt het aanrecht schoon en zorgt dat de huiskamer er weer netjes uitziet voor de volgende dag. Tot slot komen alle medewerkers van het OC nog even bij elkaar en bespreken hoe de dag verlopen is.

Dit is slechts één dag op het ontmoetingscentrum. De activiteiten die de bezoekers kunnen doen zijn heel divers: knutselen, kleuren, puzzelen, een wandeling maken, spelletjes doen, opgehaald worden voor een ritje op de fiets (heerlijk voor op het bankje zitten, terwijl iemand anders de trappers bedient). Zo is iedere dag weer anders. Vooral de gesprekken met de bezoekers, het betrekken van hen bij de activiteiten vind ik leuk. Als de bezoekers aan het einde van de dag zeggen ‘Ik heb een gezellige dag gehad’ geeft dat je een goed gevoel.

Zoals gezegd heb ik fijne dagen gehad bij Ontmoetingscentrum Vermeertoren. Dit is zeker voor herhaling vatbaar!”

Pas jij bij Pieter van Foreest?

Vind je vacature

Samen, jezelf zijn, boven verwachting

Wij vinden dat iedereen zichzelf moet kunnen zijn. Het leven leiden dat je zelf wilt. Gelukkig zijn zoals je daar zelf of samen naar streeft. Dat is de grootste rijkdom voor mensen. Oók als je hulp en ondersteuning nodig hebt.

Daarvoor werken we samen. Want alleen samen met de cliënt, familie, mantelzorgers, collega’s, vrijwilligers, buurtgenoten en samenwerkingspartners kunnen we hét verschil maken en de gewone dingen boven verwachting goed doen.

x

Uw mening over onze website

Wil jij ons helpen om onze website nog beter te maken?


Ik doe mee

Deze pop-up sluit in 5

x

Help ons om onze website nog beter te maken in 3 stappen

Geef uw mening

1 van 3

Heeft u de informatie gevonden die u zocht?

Zo nee, welke informatie zoekt u?