“Ik ben trots op wat ik doe, op mijn collega’s en op de goede zorg die wij bieden aan onze cliënten!”

Femke Bakker - Thuiszorg, Team De Lier

Een dag op pad met de wijkverpleegkundige...

Wijkverpleging. Door weer en wind gaan ze op pad, op weg naar hun cliënten.
Vraagt u zich ook wel eens af hoe hun dag er nu eigenlijk uit ziet? Femke Bakker is zo’n wijkverpleegkundige. In 2006 afgestudeerd aan het HBO-V in Leiden is zij voor 12,5 jaar gaan werken in de thuiszorg in Den Haag. Eerst als verpleegkundige en later als wijkverpleegkundige. Sinds 1,5 jaar werkt zij met veel plezier binnen het thuiszorgteam in De Lier bij Pieter van Foreest. Femke Bakker (38) geeft ons een kijkje in haar werkdag als wijkverpleegkundige.

Femke: ‘Om 07:00 uur gaat mijn wekker en dan help ik samen met mijn man de kinderen, breng ze naar school en kan ik om 08:30 uur aan mijn werkdag beginnen. Vooraf zet ik al wel mijn telefoon aan en check de berichten. Als er urgente zaken zijn dan kan ik er direct op reageren.

Hart voor de zorg
Ons team bestaat uit 14 collega’s. Stuk voor stuk vrouwen met veel ervaring in onze branche. Ik kan vertrouwen op de kennis en kunde die wij met elkaar in huis hebben. Samen met ons hart voor zorg is dit een perfecte combinatie om goede zorg te leveren bij onze cliënten.

Elke dag is anders
Ik start elke dag om 8:30 uur en eindig mijn werkdag rond 17:00 uur. Er zijn dagen dat ik start in de wijk, maar er is ook wel eens een kantoordag. Zowel naar het werk als op pad naar cliënten stap ik op mijn fiets. Alles is lekker dichtbij en daarnaast is het fijn om op de route tussen de cliënten even een frisse neus te halen. Als wijkverpleegkundige bezoek ik gemiddeld 1 à 2 cliënten per dag. Ik bied zorg en evalueer ook de zorg met de cliënten. Ik vind het belangrijk dat je als wijkverpleegkundige de cliënten niet alleen ziet tijdens de intake bij het starten van de zorg, maar ook gedurende de periode dat een cliënt zorg heeft. Zo weet ik hoe het gaat met de cliënt en kan dan zo nodig acties ondernemen als er vragen en/of problemen zijn. Voor de cliënt is het ook fijn te weten bij wie hij/zij terecht kan.

Na de zorg bij de cliënten ga ik naar kantoor. Op kantoor behandel ik mijn e-mail en andere berichten en  lees ik de overdracht van de cliënten. In mijn functie wil ik graag weten wat er speelt bij de cliënten en zo blijf ik van alles op de hoogte. Ik regel de administratie als er een nieuwe cliënt in zorg komt, pas zorgplannen aan van bestaande cliënten en heb nauw contact met de planners van het team zodat de cliënten juist worden ingepland met voldoende tijd. Ook heb ik regelmatig telefonisch contact met cliënten en/of mantelzorgers om afspraken te maken over de zorg en is er frequent contact met huisartsen en apotheek. Er zijn binnen de organisatie samenwerkingen met de casemanager, fysio- en ergotherapeuten.

Even samen zijn is fijn
Mijn collega’s komen vaak na hun route terug op kantoor. Als zij vragen hebben over cliënten, dan kan ik ze daarbij helpen. Het is ook leuk om mijn collega’s even te zien en te horen hoe het met ze gaat. De thuiszorg is toch een vrij “eenzaam” beroep omdat je altijd alleen op pad gaat. En elkaar zien, al is het soms kort, werkt mee aan een positieve werksfeer. Één keer per 2 weken heb ik pointdienst. Dat betekent dat ik die hele dag verantwoordelijk ben voor de zorgaanvragen die binnen komen bij de Pieter voor het Westland. Deze zorgvragen zet ik door naar de teams en regel het administratie zodat zorg kan starten. Wat ik bij mijn vorige baan niet deed maar hier wel, is het meedenken met het verbeteren van het beleid en processen binnen de thuiszorg. Ik merk dat ik hier mijn HBO vaardigheden goed in kwijt kan.

De combinatie tussen het werken in de wijk, het administratieve deel en het meedenken zorgt er voor dat ik met heel veel plezier aan het werk ben.

Trots en voldaan gevoel
Ik wordt blij van het contact wat ik heb met de cliënten. Dat ze blij zijn als ze weer naar wens zijn geholpen, van het gezellige praatje. Het doet de mensen goed en mij daardoor ook. Soms is het best wel eens even aanpoten, als er veel regelzaken moeten gebeuren naast de zorg aan de cliënten en daarbij ook de overleggen waar ik aan deel neem. Maar ondanks dat ik die druk af en toe voel, zou ik geen andere baan kunnen wensen.

Ik kan met recht zeggen dat ik trots ben op wat ik doe, op mijn collega’s en op de goede zorg die wij bieden aan onze cliënten!’

Pas jij bij Pieter van Foreest?

Vind je vacature

Samen, jezelf zijn, boven verwachting

Wij vinden dat iedereen zichzelf moet kunnen zijn. Het leven leiden dat je zelf wilt. Gelukkig zijn zoals je daar zelf of samen naar streeft. Dat is de grootste rijkdom voor mensen. Oók als je hulp en ondersteuning nodig hebt.

Daarvoor werken we samen. Want alleen samen met de cliënt, familie, mantelzorgers, collega’s, vrijwilligers, buurtgenoten en samenwerkingspartners kunnen we hét verschil maken en de gewone dingen boven verwachting goed doen.