“Als cliënten hulp nodig hebben dan kijk je naar wat mogelijk is”

Patrick Kok, teamleider technische dienst
‘Een echte regelneef’, zo wordt hij wel eens gekscherend genoemd. We hebben het over Patrick Kok, werkzaam bij de technische dienst van Pieter van Foreest. Patrick startte als technisch medewerker en inmiddels is hij teamleider met veel plezier. Dat blijkt, want hij werkt al twintig jaar bij Pieter van Foreest. 

Met een team van 17 service- en technische medewerkers werkt hij voor alle locaties van Pieter van Foreest. Met elkaar zorgen ze voor goed onderhouden cliëntenkamers en werkende installaties, inbraaksystemen, automatische sleutelkasten, toegangscontrole, telefonie etcetera.
 
Vol enthousiasme vertelt Patrick over zijn werk: ‘Ik heb het heel erg naar mijn zin in deze functie. Techniek is echt mijn ding. Ik ben altijd bezig geweest met mijn handen; wat ik zie, maken mijn handen. En ik vind het leuk om met mensen te werken, ik heb een geweldig team. Ik haal veel plezier uit het regelen en organiseren. Onder het motto ‘niet lullen, maar poetsen’. De eerste week in dienst kan ik mij nog goed herinneren. Ik was 25 jaar en vol energie. Ik was gewend hard en snel te werken en wilde mij bewijzen. Dus werkte ik zo snel mogelijk alle bonnen af. Ik maakte er een sport van. “Geen dag is hetzelfde.ˮ

Soms moeten mensen wat wennen aan mijn enthousiasme. Ik ben in de regel een positieveling. Mensen vertellen mij geregeld dat ze een probleem hebben. Dan zeg ik dat dát niet bestaat. Het is juist een uitdaging en geen probleem.  Ik hoop dat mijn positieve instelling effect heeft op anderen. Zodat ook anderen in mogelijkheden denken en uitdagingen met frisse moed aangaan.’ Dat Patrick hart voor de zaak heeft is wel duidelijk. ‘Geen dag is hetzelfde, je weet nooit wat de dag brengt. Ik kan er een boek mee vol schrijven’ lacht Patrick. ‘Er was recent een probleem met de taxi’s. Cliënten van de ontmoetingscentra moesten soms te lang wachten op hun taxi. Er werd gevraagd of de technische dienst iets kon betekenen.
 
Toen heb ik kunnen regelen dat flexibele technische medewerkers paraat stonden om cliënten op te halen en thuis te brengen als de taxi’s te lang op zich lieten wachten. Het was een adhoc actie en eigenlijk zit vervoer niet in ons takenpakket. 
Maar als cliënten hulp nodig hebben en je krijgt de vraag, dan kijk je naar wat mogelijk is en hoe je het met elkaar zo goed mogelijk organiseert voor de cliënt. Dat vraagt wat flexibiliteit maar dan lukt het wel. Na zo’n dag rij ik met een tevreden gevoel naar huis.’

Bij vorige werkgevers ging Patrick na een paar jaar al op zoek naar een nieuwe baan. Dat hij nu al twintig jaar bij dezelfde werkgever werkt is voor hem een verrassing. ‘Na vier jaar had ik het meestal wel weer gezien. Maar bij Pieter van Foreest dus niet, wie had dat gedacht! Ik ga elke dag met plezier naar mijn werk. Ja, hier zit ik echt op mijn plek.’ ••

Pas jij bij Pieter van Foreest?

Vind je vacature

Samen, jezelf zijn, boven verwachting

Wij vinden dat iedereen zichzelf moet kunnen zijn. Het leven leiden dat je zelf wilt. Gelukkig zijn zoals je daar zelf of samen naar streeft. Dat is de grootste rijkdom voor mensen. Oók als je hulp en ondersteuning nodig hebt.

Daarvoor werken we samen. Want alleen samen met de cliënt, familie, mantelzorgers, collega’s, vrijwilligers, buurtgenoten en samenwerkingspartners kunnen we hét verschil maken en de gewone dingen boven verwachting goed doen.